Doelgericht en effectief communiceren

Zowel naar je teamgenoten, klanten en projectleden is het soms lastig om duidelijk en doeltreffend te communiceren. Hoe zorg je dat je boodschap zo overkomt als dat jij bedoeld. Gesprekstechnieken en nog meer je non-verbale communicatie spelen  hierin een grote rol. Geen trucs, maar open, eerlijk en authentiek kunnen zeggen wat je bedoeld levert je duurzame en effectieve relaties op.


Na de training:

  • Ben je meer bewust van je eigen kwaliteiten en valkuilen
  • Zie je het effect daarvan op je gesprekspartner(s) en/of teamleden
  • Herken je de kwaliteiten van je gesprekspartner(s)
  • Herken je de communicatiestijl van de ander en
  • Weet je bewust om te gaan met diverse communicatiestijlen
  • Benut je de onderlinge verschillen in je team en blijf je in je kracht

Bovenstaand is illustratief, het definitieve programma wordt in onderling overleg op maat samengesteld.

Ervaring deelnemer:
Wij zijn met de start van ons team aan de gang gegaan met kennismaken, visie ontwikkeling en in kaart brengen van verschillende kwaliteiten. Dit hebben we gedaan onder begeleiding van Lenneke Koole. Zij had oefeningen en werkvormen waarin heel mooi naar voren kwam welke kwaliteiten we allemaal in huis hebben en hoe we elkaar daarin beinvloeden. Ook valkuilen en allergieën kwamen hierin ter spraken. Wij maken nog geregeld gebruik van deze kennis door in te spelen op elkaar kwaliteiten. Bijvoorbeeld door bepaalde taken bij iemand neer te leggen die daar sterk in is of door mensen samen te laten werken die elkaar kunnen aanvullen.
Ik vind het een spil waarop ons team draait en het werkt erg prettig. Ik hoef niet in alles goed te zijn, het team moet van elkaar weten waar een ieder sterk in is zodat je samen tot een goed resultaat kan komen.”

— medewerker Bartiméus